Det här är Falun
Falun är en stad i landskapet Dalarna.
Falu kommun är ett område runt staden
och det är en myndighet som har ansvar
för de människor som bor i det området.
hittade metallen koppar i marken här.
Koppar är en bra metall som man kan
göra olika saker av.
I många år var Falun känt för att det fanns
en koppargruva och en silvergruva här.
Gruvorna var platser där man tog upp
metallerna koppar och silver ur marken.
Gruvorna var viktiga för människorna i Falun
i flera hundra år.
Nu finns det ett museum som visar
hur människorna arbetade i gruvorna.
Ungefär 55 tusen personer bor i kommunen.
Falu kommun har bland annat ansvar för
att det finns skolor, daghem, bibliotek, badhus,
idrottsplatser och ålderdomshem.
Kommunen har också ansvar för att det finns
vägar, parker och platser där människor kan bo.
Det finns många människor som arbetar
med att sköta kommunen Falun.
Det finns också stora industrier
där många människor arbetar.
Scania, Stora Enso och Ericsson
är stora industrier i Falun.
Falun har funnits i över tusen år
Falun byggdes för att människorhittade metallen koppar i marken här.
Koppar är en bra metall som man kan
göra olika saker av.
I många år var Falun känt för att det fanns
en koppargruva och en silvergruva här.
Gruvorna var platser där man tog upp
metallerna koppar och silver ur marken.
Gruvorna var viktiga för människorna i Falun
i flera hundra år.
Nu finns det ett museum som visar
hur människorna arbetade i gruvorna.
© Falu Kommun 791 83 FALUN |
Tel 023-830 00 |
E-post 
